- Úvod
- Vyhodnocení aplikace pachových ohradníků HAGOPUR
Vyhodnocení aplikace pachových ohradníků na nejnebezpečnějších úsecích komunikací Ústeckého kraje.
V roce 2011 se na nákupu pachových ohradníků od firmy Hagopur opět finančně podílel z větší části Ústecký kraj a to částkou 230 tis. Kč a dále města Roudnice nad Labem, Lovosice, Louny, Most, Žatec, Varnsdorf a Podbořany. V obvodech těchto obcí s rozšířenou působností v rámci Ústeckého kraje bylo v roce 2011 ošetřeno přes 300 km rizikových míst na silnicích různého typu. V roce 2011 též poprvé obdržely honitby související s dálnicí vedoucí Ústeckým krajem od správy dálnic potřebný materiál na ošetření těch úseků dálnice, kde chybí oplocení. I v tomto případě s kladným výsledkem.
Vyjádření zástupců jednotlivých honiteb:
ORP Louny
Honitba Pátek – oproti předchozím rokům ošetřen pouze 1 km silnice, protože místa předchozích ošetření si zvěř pamatuje a stále se jim vyhýbá. Za celý rok 2011 nebyla zaznamenána žádná srážka se zvěří. Ohlasy pozitivní a účinnost pachového ohradníku 100%.
Honitba Peruc – za rok 2011 nebyl zaznamenán případ srážky se zvěří. Ošetřený úsek cca 3 km silnice. Ohlasy myslivců i motoristů jsou pozitivní.
Honitba Meziháj Smolnice – Pachovým ohradníkem bylo ošetřeno 5 km silnice R7. Za obdobní od jara do prosince roku 2011 nebyla zaznamenána žádná srážka zvěře s automobilem. Ošetření se zde jeví jako velmi dobré.
Honitba Postoloprty – na rok 2011 byla použita aplikace pro ochranu zvěře proti srážce s auty v délce asi 3km, a to úseky silnice Postoloprty – Lišany 500m, Postoloprty – Vrbka 500m a Postoloprty – Lenešice 1500m, obchvat Postoloprt směr Chomutov 500m. Po aplikaci nedošlo v těchto úsecích ke střetu zvěře s auty.
Honitba Lipno – ošetřeno cca 6 km silnice 1 třídy – Zeměchy – Drahomyšl. V roce 2010 byly ztráty na zvěři zhruba o 30% nižší než v předcházejících letech, ale v roce 2011 zde byly zaznamenány tři nehody hned druhý den po instalaci a doteď se srážky se zvěří zde skoro vyrovnají předešlým rokům. Z velké části proto, že zde bohužel dochází ke zneužívání instalovaných ohradníků.
Honitba Velká Černoc – v této honitbě bylo ošetřeno 7 km silnic, za rok 2010 a 2011 nebyla zaznamenána žádná srážka se zvěří. Účinnost pachového ohradníku je 100%.
Honitba Libčeves – pachovým ohradníkem ošetřeno 10 km silnic. Za rok 2011 byla zaznamenána pouze jedna srážka, a to se srnčí zvěří. Akce je hodnocena jako přínosná a je zde zájem o zařazení do projektu i v letech následujících.
Honitba Libořice – Instalace pachových ohradníků v délce 1,5 km podél frekventované silnice Měcholupy – Svojetín. Byly též použity podél železniční trati Měcholupy – Želec. V roce 2011 nebyla zaznamenána žádná sražená zvěř v těchto úsecích. V letech minulých před použitím pachových ohradníků bylo zaznamenáno v průměru 6-8 kusů sražené zvěře ročně.
Honitba Liběšice – ošetřeny 4 km silnic. V roce 2011 nedošlo k žádné srážce se zvěří. Nadále je zde zájem o pokračování v projektu pachových ohradníků.
Honitba Koštice – ošetřeny 4 km silnic, došlo zde k 5-ti srážkám se srnčí zvěří, ale až ke konci účinnosti pachového ohradníku tj. těsně před jeho obnovením. Oproti roku 2010 je ale počet srážek nižší. Nadále je zde zájem o pokračování v projektu pachových ohradníků.
Honitba Žatecký lesák, honitba Velká Černoc – ošetřen 1 km silnice, kde nebyla zaznamenána žádná srážka. Naopak v neošetřeném úseku došlo ke dvěma srážkám. Projekt je zde hodnocen jako prospěšný zvěři i lidem a nadále se zde bude v projektu pokračovat.
Honitba Mnichovský Týnec – aplikace na silnici III. třídy z Mnichovského Týnce směrem na Libčeves v délce cca 1,5 až 2 km. Za tuto dobu byl nalezen pouze jeden kus srnčí zvěře, z toho se usuzuje, že akce na ochranu motoristů před zvěří plní očekávání a bude se zde s projektem i nadále pokračovat.
ORP Most
V honitbách ve správě ORP Most byly pachové ohradníky instalovány celkem na 23 km ve dnech kolem 20. května, obnovována v polovině srpna a vyhodnocena ke konci října.
Honitba Líšnice – délka ošetřeného úseku komunikace představovala téměř 4 km přerušené neošetřenou částí se souvislou zástavbou nebo oplocením o délce 2 km. Čistá délka ošetřeného úseku je 2 km. Z jedné třetiny vedla lesem, zbytek poli. Repelent byl instalován na stromy doplněné kůly. Během hodnoceného období došlo ke třem srážkácm se srnčí zvěří a v květnu a září ke srážce s prasetem divokým. Pro srovnání byl zvolen rok 2009, neboť v roce 2010 již byl repelent používán. V roce 2009 došlo ke srážce s 11 kusy zvěře.
Honitba Polerady – ošetřen 1 km komunikace. Způsob instalace repelentu – stromy. Počty usmrcené zvěře podle druhů v okolí komunikace 2 srny mimo pachový ohradník a u trati 1 sele. Počty usmrcené zvěře podle druhů během předcházejícího období 2 srny mimo účinnost ohradníku.
Honitba Bělušice – ošetřeny 2 km komunikace. Instalace repelentu na stromy keře a patník. V roce 2011 došlo k usmrcení 1 kusu zvěře. Předcházející období 2009 až 2010 6 kusů, 2008 až 2009 11 kusů.
Honitba Lužice – ošetřeny 3 km komunikace mezi poli s nálety kolem silnice s umístěním repelentu na patníky, stromy, kůly a kameny. V hodnoceném období došlo v září ke 3 srážkám se srnčí zvěří a po účinnosti k 5ti v prosinci. V předcházejícím kontrolním období bylo zaznamenáno 14 srážek zvěře s auty.
Honitba Vtelno – ošetřeny 3 km komunikace, z jedné strany les – borovice a keře podél silnice, z druhé strany keře na pokraji pole. Repelent byl umístěn na stromy, dřevěné kůly a svodidla u cesty. Počty usmrcené zvěře lze rozdělit na srnčí – ani jeden kus a prase divoké. Za měsíce listopad a prosinec, tedy v době, když již repelent neměl takovou účinnost, došlo ke 4 srážkám. V listopadu v jeden den 3 ks černé.
Honitba Malé Březno – ošetřeny 2 km komunikace. Charakter prostředí komunikace – pole, instalace repelentu provedena na strom, patník a kolík. Počty usmrcené zvěře podle druhů 4 kusy. V předchozím období 15 ks.
Honitba Ressl – ošetřeny 3 km komunikace. Počet usmrcené zvěře 5 ks srnčí a 6 ks černá zvěř. Počty usmrcené zvěře během předcházejícího kontrolního obdobní 19 ks. V podmínkách, kdy silnice probíhá volnou krajinou, je účinnost přípravku vysoká, pokud se ale provádí v blízkosti zastavěné části, účinnost velmi klesá, neboť je zde neustálý pohyb osob a psů.
Honitba Braňany – ošetřen byl 1 km komunikace vedoucí lesem i polem, repelent byl umístěn na stromy, sloupy a kůly. Nezaznamenána žádná srážka se zvěří.
Honitba Komořany – 1 km ošetřeného úseku vede lesem. Repelent byl umístěn na svodidlo. Loni ani letos zde nedošlo ke srážce zvěře s vozidlem.
ORP Litoměřice
Honitba Liběšice – zde měl Hagopur jednoznačně úspěch. Byl umístěn na hlavní silnici na Českou Lípu zhruba v 8 km úseku. V roce 2010 zde bylo auty usmrceno celkem 10 ks srnčí a 3 kusy černé zvěře. V roce 2011 pouze 1 kus srnčí zvěře.
Honitba Úštěk – aplikování na 8 km silnic I. a II. třídy v místech, kde docházelo k častým střetům zvěře s vozidlem. Hagopur je užíván druhým rokem. Tento přípravek je dle informací velice kvalitní, pokud se jeho aplikace provede přesně podle návodu. Jestliže došlo v daném úseku k nějakému problému, bylo to vždy zapříčiněno chybou při jeho aplikaci v terénu.
Honitba Háje – pachový ohradník umístěn opět podél silnice z Račic do Předonína. Počet nehod se udržel na stejné úrovni jako v roce 2010. Až v prosinci došlo ke střetu několika prasat s osobním automobilem, ale v té době už odeznívaly účinky prostředku. Pachový ohradník se snaží zde dávat v letních měsících, hlavně v době srnčí říje.
Honitba Trávčice – ohradník aplikován v délce 2x 1 km. V prvním úseku Nučničky - Libotenice, kde přechází zvěř z lesa přes chmelnici k Labi, bylo zaznamenáno okolo 10 ks poražení srnčí zvěře. Po aplikaci pachové ohradníku byl zaznamenán pouze 1 ks. V druhém úseku Severofrukt Terezín, kde zvěř přechází z lesa do polí, která byla především osázená kukuřicí, byli sraženy 4 ks srnčí a 3 selata.
Honitba Hoštka – ošetřeny 3 úseky komunikací a to cca 1 km silnice Hoštka – Štětí, 1,5 km úseku silnice Hoštka – Malešov a cca 200 m úseku silnice Hoštka – Svařenice. Repelent byl aplikován na dřeviny rostoucí okolo silnic. V průběhu roku nedošlo v těchto lokalitách k žádným hlášeným srážkám vozidel se zvěří. Účinnost v roce 2011 byla 100%.
ORP Lovosice
Honitba Březina – pachovým ohradníkem opakovaně ošetřován 4,5 km usek silnice. První aplikace v květnu, opakovaná v červenci. Zaznamenán výrazný pokles střetů zejména srnčí a mufloní zvěře s vozidly. Zajímavostí je, že přestože jsou v honitbě vyšší stavy dančí zvěře oproti zvěři mufloní, nedošlo na komunikaci k žádnému úhynu dančí zvěře. Pachový ohradník aplikován na doprovodnou zeleň.
Honitba Děčany – ohradníky byly aplikovány v délce 700 m, v katastrálních územích Solany a Děčany. Doposud byl zjištěn úhyn pouze jednoho kusu srnčí zvěře.
Honitba Český Granát Podsedice – pachový ohradník byl aplikován na 3,5 km vysoce frekventované silnice č. 34 Lovosice – Most, v místě pravidelných migrací zvěře srnčí a černé. V uvedeném úseku jsou na 3 místech, v přehledných úsecích ponechány zhruba 200 m přechody (bez pachových ohradníků). V roce 2008 zaznamenán úhyn 25 kusů, v roce 2009 to bylo 11 kusů a v roce 2010 celkem 18kusů i přes to, že pachové ohradníky byly aplikovány dle návodu. Tento úsek je typickým příkladem vysokofrektované komunikace, pro jejíž bezpečnost bude potřeba najít i jiná opatření.
Honitba Čížkovice – pachový ohradník aplikován v červenci na dřevěné kolíky a svodidla, v místech kde nejsou na dřevěné kolíky cca po 15-20 metrech. Zaznamenán pouze 1 úhyn. Dále ošetřen 1,5 km dálniční přivaděč Siřejovice – Lovosice, zde nezaznamenán žádný úhyn.
Honitba Jezerka – honitba s největším podílem usmrcené zvěře. Úsek Jenčice – Čížkovice vysoce frekventované silnice Lovosice – Most znamenal v předchozích létech až 100% úhyn především srnčí zvěře v důsledku střetu s motorovými vozidly. Aplikace provedena doporučeným způsobem na dřevěných kolících po 20 m a doprovodné zeleni oboustranně již počtvrté s výrazným snížením frekvence srážek motoristů se zvěří.
Honitba Křesín – ohradník byl aplikován v úseku silnice Křesín- Koštice cca 300 m, Křesín – Libochovice cca 400 m a směr na Klapý. Zaznamenány pouze 2 úhyny.
Honitba Klapý – ošetřeno 3,5 km komunikace. Před aplikací úhyn 13 kusů, po aplikaci se snížily ztráty na 3-5 kusů.
Honitba Libochovice – aplikace v délce cca 6 km. Libochovice – Klapý a Libochovice – Slatina. Pachové ohradníky splnily svůj účel. Úhyn pouze 2 kusů.
Honitba Velemín – pachovými ohradníky ošetřena komunikace Skalka – Velemín v délce cca 2,5 km jak v nepřehledných úsecích, tak v souvislém 1 km úseku z důvodů silné koncentrace srnčí zvěře na polích osetých řepkou. Srnčí zvěř se vizuálně zdržovala cca 150 metrů od ošetřené silnice. Úhyn 2 kusů zvěře, bez aplikace by byly ztráty mnohem větší.
Honitba Vlastislav – aplikováno na silnici III. třídy ve vzdálenosti cca 2 km. Nezaznamenán žádný úhyn.
Honitba Vrbičany – ošetřeno 5 km komunikace. Snížení ztrát na srnčí zvěři cca o 90%.
ORP Bílina
Honitba Lesy Sever – ošetřeno cca 2,5 km komunikace. Nezaznamenán žádný úhyn spárkaté zvěře. V předchozích obdobích, kdy nebyl pachový ohradník aplikován, byly úhyny ve výši cca 2-3 kusy srnčí zvěře a 1-2 kusy černé zvěře.
Honitba Lukov – ošetřeno cca 2,7 km komunikace po obou stranách. Zaznamenán výrazný vliv pachových ohradníků oproti předchozím obdobím, kdy nebyl aplikován. Odhadem došlo ke snížení střetu zvěře s motorovými vozidly cca o 75%.
ORP Roudnice nad Labem
Honitba Dušníky – v roce 2011 zde byla prováděna ve spolupráci s ŘSD instalace pachových ohradníků v rizikových partiích podél dálnice D8. V úseku, kde docházelo nejčastěji ke střetům převážně s černou zvěří, došlo k poklesu střetů cca o 60%. Jedná se o úsek v délce 1,5 km od Doksanské křižovatky směrem na Prahu. Dále provedena údržba již instalovaných ohradníků na silnicích č. II/240 a II/608. V těchto částech pokles o 80%.
Honitba Rohatce – Libotenice – ošetřen 1 km úsek silnice Libotenice – Nuničky, úhyn 6 kusů zvěře dále úsek silnice dlouhý cca 0,5 km mezi Rohatcemi a Roudnicí n/Labem, úhyn 3 kusů zvěře. V letech kdy nebyl pachový ohradník aplikován, docházelo k výrazně vyšším střetům zvěře s automobily, cca 10 a více kusů.
Honitba Břežany – ošetřeny 4 km komunikace z Radovesic směrem na Vrbičany a 1 km směrem z Žabovřesk na Břežany. Nezaznamenán žádný úhyn.
Honitba Ctiněves – ohradníky instalovány na cca 1 km délky v lokalitách, kde vegetace bezprostředně navazují na komunikaci a kde se vyskytuje spárkatá zvěř. V těchto místech byly registrovány dlouhodobě střety aut se zvěří. Po aplikaci pachových ohradníků se snížily tyto střety na minimum, a to o 70-90 %, v některých místech nebyly hlášeny vůbec.
Honitba Nové Dvory – použito na cca 15 km komunikace.
Honitba Černěves – pachové ohradníky celoročně používány z obou stran frekventované silnice v úseku Vědomice – Chodouny. Srážky zvěře s vozidly se snížily na minimum.
Honitba Podháj Kleneč – ohradníky instalovány v délce cca 3 km na 4 různých místech. Během používání těchto pachových ohradníků nebyla zaznamenána žádná srážka s motorovým vozidlem. Zde se bude nadále pokračovat v projektu.
Honitba Kostomlaty p. Řípem – ohradník instalován podél silnice I.třídy mezi městy Roudnice n.L. a Mělník v délce 5 km. Od první aplikace nebyl na sledovaném úseku zaznamenán žádný střet vozidla se zvěří.
ORP Varnsdorf
Honitba Jedlová – problematické místo na silnici č. I/9 bylo ošetřeno oboustranně opakovaně v úseku 200m. Výsledek - žádný střet zvěře s automobilem.
Honitba Varnsdorf – ošetřeno cca 5 km silnic. Celkový pokles nahlášených dopravních událostí a případy nalezených poražených kusů klesly na čtvrtinu stavu z předchozích let.
Honitba Horní Podluží – ohradník aplikován v průběhu sezony třikrát. Celková délka ošetřených úseků je zhruba 3 km. Zaznamenán úhyn pouze jednoho kusu srnčího.
Honitba Chřibská – ošetřeno zhruba 650 m komunikace oboustranně. Došlo zde pouze ke dvěma střetům se zvěří, což je oproti minulým letům zanedbatelné. Je tedy i nadále žádoucí s tímto přípravkem pracovat, neboť se dle výsledků osvědčil.